Femdefence

Halloj alla,

Jag surfade lite och stötte på en sida som gjorde reklam för något som kallades FemDefence, den tampongliknande självförsvarsprodukten. Bara synen på saken gjorde mig smått illamående, sen såg jag reklamfilmerna. Det fanns tre stycken på sidan och den lunch jag just fått i mig verkade sakna tallriken för den var på vandringsfärd uppåt, kändes det som.
Måhända att det bara var ett konstprojekt som skulle uppmuntra till diskussion men hela idén måste ju ha uppkommit någonstans och det är denna tanken som gör mig mörkrädd. Hur kan någon alls komma på en sak som denna och vad skulle syftet vara? Det skyddar ju inte mot något, du blir ju fortfarande övergripen och resultatet kanske blir värre än vad det hade behövt vara.
Jag sökte mig till vett, eller den plats där jag trodde vett fanns att finna, istället möts jag av mer vanvett. Mer ilska och oförståelse, mer... idioti! Kommentarerna, breven, som folk skickat in som efterfrågar produkten. Det skrämde mig mest. Lovprisningarna. Jag vet inte vart vårt samhälle är på väg, men just nu känns vägen dit väldigt skakig och jag vet ärligt inte om jag gillar den här karusellen. Den skrämmer mig och lämnar mig så väldigt illamående. Att människor slutat resonera verkar vara ett faktum numer, inte ett undantag till regeln.
Det har helt spårat ur. Viljan att hämnas. Hämnas på någon, något, ja... vad som helst egentligen. Bara så man får ut sina egna frustrationer, sin egen bitterhet. Jag påstår inte att våldtäkt är okej. Jag kommer aldrig att påstå något sådant, för den idén existerar inte i min värld. Men att möta idioti med mer idioti gör inte saken bättre. Det sägs att man inte ska resonera med en idiot för han kommer dra ner dig till sin nivå och sedan vinna på erfarenhet. Den tanken ger mig ro, det är ju helt sant. Man kan inte vinna mot idioter, istället ska man försöka likvidera dem som man gör med alla andra saker som är fel.
Att marknadsföra sitt konstprojekt var okej, men att aldrig skriva ut att det bara är ett projekt som inte är menat vara riktigt bör ses som ett brott. Missvisande marknadsföring. Eller hur? Eller är jag ensam i mitt korståg mot denna groteska idén?
Jaja, alla har sin egen åsikt i ämnet. Jag ger er bilden och genom den länkar jag till projektets hemsida. Jag uppmanar er att titta på filmerna och läsa gensvaren på dem. Har jag fel så har jag, men uppfattning är som sådan. Jag tror inte man ska föröka svara på våld med våld, istället ska man jobba på att det våldet aldrig behöver ske... Dessa situationer ska aldrig uppstå, och gör de ändå det behöver de inte bli ännu mer dramatiska för offret. Att se ens överfallare ligga och blöda över hela en själv och även sig själv lär inte göra någon människa tryggare. Och om det är adrenalinet berövaren är ute efter lär han få det ggr två i den situationen. Så mycket adrenalin i en redan instabil varelse är ett matteproblem alla kan lösa snabbt på fingrarna. Det är först då man inser vad uttrycket "på fel plats vid fel tidpunkt" syftar till.

Those were my two cents.

image75

/Belma

Kommentarer
Postat av: Nina

alltså.... det är väl inget skydd egentligen? För att killen ska göra illa sig krävs ju fortfarande penetrering...? Så skyddet kommer ju in för sent, det har redan hänt.

2007-05-20 @ 10:38:34
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Nina

då är det väl bättre om pepparspray skulle vara lagligt för kvinnor att bära, eller nåt.

2007-05-20 @ 10:39:42
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Bell

Nej, Nina det var precis det jag själv tyckte. Att själva övergreppet sker och blir dessutom så mycket mer brutalt på detta viset och så mycket groteskare. Jag vet inte hur folk tänker men jag mådde illa halva dagen igår för att det verkade som om det generella intrycket av detta 'konststycke' var positivt.

2007-05-20 @ 17:32:53
URL: http://belmas.blogg.se
Postat av: Nina

alltså jag ser funktionen, han kommer inte direkt fortsätta. Men jag undrar ju om han inte blir mer aggressiv? "Din jävla bitch, nu ska jag slå dig sönder och samman".... Känns som att det då är bättre att försöka avstyra så gott man kan innan, och går det inte får man se till att behålla dna och annat så intakt som möjligt och ringa polisen direkt... Och sedan skicka Roberto, Johan, pappa, Henrik och Patrik på honom, som garanterat inte skulle leva länge till...

2007-05-20 @ 20:48:12
URL: http://ninasblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0