Perfume

Nu har jag äntligen sett: Perfume - The story of a murderer. Och ett ord summerar upplevelsen av denna filmen: UTSÖKT.
Som en liten skada jag har, när jag ser nya filmer, brukar jag anteckna tankar. Denna filmen var så uppslukande att jag utan att se på pappret när jag skrev knåpade ihop ordet Mästerverk med versaler mitt på pappret. För det är vad denna filmen är, ett sant mästerverk. Och efter en rad dåliga filmer känns dena så grandiös och nästan överväldigande bra att jag var tvungen att ta inte mindre än två huvudvärkstabletter för att orka ta mig samman innan jag far till jobbet.
Nej, den här filmen lämnade mig inspirerad. Den är en upplevelse, inte blott en film man slår på i bakgrunden när man äter lunch. Som var min ursprungliga plan. Men med dess brutala början tappade jag aptiten och slukades snabbt upp i handlingen som höll ett järngrepp från början till slut. Och jag hade ångest när jag tryckte på pause för att ta en kort kisspaus. Nej, det här är en film man inte vill missa en ynka sekund av.
Alla skådespelarna gör insatser av närmast bibliska proportioner. Och Dustin Hoffman, som ju är min favorit, spelar sin roll galant som den avdankade och väldigt excentriska parfymören (om de nu kallas så) Giuseppe Baldini. Och den unga skådespelaren Ben Whishaw, som spelar huvudrollskaraktären gör det på ett oklanderligt sätt.
Jag är så imponerad över hur vacker och inspirerande och framförallt passionerad denna filmen är. Trots att temat är svart, och väldigt tungt.Skådespelarna lyfter filmen, och den är väldigt väldigt vackert gjord. Så av all lovprisning ovan är det inte svårt att anta att jag gillade filmen väldigt mycket. Den lämnade ett djupt intryck, inte bara som en överton eller hjärtat. Nej, jag kommer känna av dess baston i veckor och månader, om inte år. Och trots att jag är helt täppt i näsan, vet jag på ett ungefär hur allt doftar. Så jag har suttit över min varma kopp kaffe och drömt mig tillbaka till dagarna innan jag blev så förkyld, och just doften av mitt varma kaffe.

Nu väntar en hel värld där ute, men först väntar jobbet.

Allas eder...
/Bell

Kommentarer
Postat av: Rouaa

haha har funderat att se på den, men inte kunnat då jag har haft käk på bordet :p

2007-04-25 @ 02:23:58
URL: http://www.rouaa.blogg.se
Postat av: Bell

My God! Proteinshakes och bantningspiller räknas inte som mat. Se den nu! *hyttar*

2007-04-26 @ 00:17:43
URL: http://belmas.blogg.se
Postat av: Rouaa

hahaha :p fu

2007-04-26 @ 01:20:42
URL: http://www.rouaa.blogg.se
Postat av: Bell

Om du inte lugnar dig snart måste jag komma ner till Malmö och utfärda en stund i skamvrån :P

2007-04-26 @ 02:02:24
URL: http://hejja.blogg.se
Postat av: Rouaa

MAKE ME, BIATCH!

2007-04-26 @ 19:55:39
URL: http://www.rouaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0