Söndag i sängen


Bo Kaspers Orkester i bakgrunden, denna trötta söndagseftermiddag. Clas och jag har en ledig dag idag. Hela helgen har varit udda, men inatt sov jag ut. Ändock vaknade jag trött, utmattad. Vill ju bara tillbaka till sängen, krypa ner bland lakanen och drömma mig bort till nästa dag. Min nyfunna fascination för Bo Kaspers gör mig lite extra glad. Känns som att jag funnit en liten guldklimp som man kan dela med sig av till alla. För en del av deras låtar är så härligt loungiga, bara såna där låtar som man gärna slänger på när söndagen är som bäst. Denna, min favoritdag. Slutet på en vecka, och alla kommande veckans möjligheter ligger för en, inom räckhåll. Och man får lov att bara vila, inte tänka eller göra. Bara vara. Ta en kopp kaffe, öppna fönstret och låta sensommarvinden blåsa in. Känna hur levande man är.
De flesta stressar på söndagar. Inte jag.
Jag förstår inte varför folk tror att de hinner med mer saker om de stressar, det verkar ju så ologiskt att tänka så. Jag tar alltid, oftast om inte annat, ledigt på söndagar och ger mig själv tid att slappna av. Släppa veckan som har gått och lugnt planera inför veckan som kommer. Tar mig tiden att kolla igenom mitt schema, plocka lite här hemma, njuta av mitt kaffe och gärna läsa en rad eller två i någon av de många böckerna som ska läsas. För jag, precis som alla andra, måste läsa lite. Måste "plugga". Som jag förövrigt tycker är lite negativt betingat. Jag gillar inte att plugga, jag blir så nervig då. Jag föredrar att sitta på ett bibliotek och läsa.
Läsa gott folk, inte plugga. För när jag pluggar stressar jag upp mig, men att läsa. Åh det är ett nöje för mig. När min mp3 står på lägsta volymen, jag hör mig själv andas och det enda som finns i mitt huvud är de lugna tonerna som mp3-lurarna sprider. Med en fascinerande bok, eller kanske bara en nyttig bok i händerna slösar jag mer än gärna ett par timmar i denna underbara värld som biblioteket faktiskt är. En egen sfär, där jag inte blir störd eller stressad. Där jag lugnt kan och får sitta och läsa vad än jag valt att läsa. För vi har ju alla på ett eller annat sätt valt vår litteratur. Och jag läser hängivet, och ofta. Det är som meditation för mig, även när jag läser Öststatsrätt, eller Minoritet- och Invandrarspråk i Sverige. Dessa två ämnen som visat sig bli en riktig utmaning.
Gamla filosofer och konsthistoriker, de är som serietidningar numer. Och det är nöjesläsning på hög nivå för mig. Med facit i hand är jag glad att jag valde att läsa alla dessa kurser samtidigt. De ger mig avlastning från varandra. Och människan har ju så lätt att anpassa sig. Att inte blanda ihop allt... Bara man ger sig själv tid. Och min tid är på söndagar. En gång i tiden var det Guds dag, ni vet när man inte fick göra något som kunde anses som nyttigt eller kul. Man skulle bara vara. Jag vill inte riktigt tillbaka till det, men med en kopp kaffe och Bo Kaspers strömmande ur högtalarna, då är jag... Bara är...
/Belma


Jag ÄLSKAR mina nya koppar (:

Kommentarer
Postat av: Anne

Härligt.. Du har så rätt så rätt.. På Söndagar ska man tillåta sig själv att bara vara, inga tvång och ingen stress, så lite men ändå inte helt lätt i detta samhälle av ständig stress och press.
Ha en underbar dag med Bosse & co!

2006-09-10 @ 16:50:57
URL: http://queenanne.blogg.se
Postat av: sanna

bo kaspers är riktigt bra!

2006-09-10 @ 21:17:03
URL: http://spaderdam.webblogg.se/
Postat av: Bell

Anne; Nej, folk verkar ha lite svårt att slappna av numer. Men det är ju inte svårare än att bara göra det (= Hoppas du med har haft en minst lika ljuvlig söndag som jag :)

Sanna; Visst är de alldeles underbara. Och jag som upptäckte dem för bara någon vecka sen. Men de är numer ofta på i bakgrunden. Making up for lost time (:

2006-09-10 @ 21:47:28
URL: http://belmas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0