Dessa sju dödssynder...

Halloj alla,

Igår fick jag en stund till övers framåt kvällskvisten, och tänkte jag skulle läsa lite om dessa sju omtalade dödssynder. Dess latinska namn är det som är inom parenteserna och de är ordnade så att sjuan är den som anses som den värsta d.v.s. högmod.

1. Lust (Luxuria)

2. Frosseri (Gula)

3. Girighet (Avaritia)

4. Lättja (Acedia)

5. Vrede (Ira)

6. Avund (Invidia)

7. Högmod (Superbia)

Jag tog mig tiden att slå upp varje enskillt ord, för att bättre förstå exakt vad som åsyftades med varje punkt. Men något som jag fastnade på var just högmod, eller rättare sagt en av dess synonymer; nämligen "egenkärlek". Det är väl något som är högst aktuellt idag, den totala bristen på självkärlek. En önskan att vara som någon annans porträtt utåt. Avund, som anses som den näst- fulaste synden är den som så många idag hänger sig åt. Personligen tycker jag att de två synderna bör byta plats, för det är ju inte högmod som orsakar mest smärta i det egna jaget, det är den där avundsjukan. Att aldrig vara nöjd med sig själv, att alltid vilja ha någon annans leksaker.
Personligen är jag en sån som kommer åka dit på de första fyra. Kanske inte girighet lika mycket som lust, frosseri och lättja. Jag är lite av en hedonist, i grund och botten. Och när jag ändå satt och läste om de sju dödssynderna kom råkade jag hitta till ett test som "avslöjar" vad ens värsta synd är. Min var lust. Kanske inte helt otippat, men jag trodde ärligt talat lättja skulle vara min grej. But I guess I'm too passionate for that :P

Testet finns förövrigt att ta här. Oh, and please get back to me with results (: Man vill ju veta vem man umgås med ;P 


Kommentarer
Postat av: Nina

hhrrrm.... Pride... är högmod, ja?

2006-09-11 @ 15:41:32
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Bell

Pride är högmod, yes :P

2006-09-11 @ 15:47:25
URL: http://belmas.blogg.se
Postat av: Anne

Haha! Jag hänger med Nina :) Det är du och jag mot världen tjejen! Kul test!

2006-09-11 @ 18:09:18
URL: http://queenanne.blogg.se
Postat av: Bell

Åh dessa syndare... Well, live and lust... Eller för er, pride :P

2006-09-11 @ 18:38:41
URL: http://belmas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0