Fredag, kaffe och syltmackor


Halloj alla,

Jag älskar höst. Jag fullkomligt älskar poesin i säsonsbytet mellan sommar och höst. För det är den enda som sker 'över natten'. Alla andra byten sker gradvis, men inte hösten. Den kommer med full kraft, tar död på allt det gröna, förändrar, förbättrar. Det blir så vackert om hösten, löven, himlen och de vackra skuggorna. Det är min favorittid på året, att få gå ut och fotografera. Åh vilket fantastiskt nöje. Jag verkligen älskar hösten. När värmen sakta dör ut och ersätts av perfekta dagar fyllda med de fantastiska färger, det är som att gå runt i ett levande konstverk. Att oavsett vart man tittar ser man människor som sakta drar igen jackorna, man känner kylan i luften och man känner den där oidentifierbara romantiken. När alla känslor får uttryck, inte i ord utan i trädens kronor.
Jag älskar allt vackert, och för mig är hösten det allra vackraste som finns. Det är den tiden på året då jag vill umgås med mina vänner och familj så mycket som möjligt. För skönheten i höstens glamour får alla människor att lysa så. Det är en viss lycka som ligger i luften, en väntan, en längtan. Något som man inte kan ta på eller uttrycka, något man inte kan förstöra med ord. Det är där. Det bara är där. Och det är så vackert, om man bara tillåter sig att känna av det. Känna den underbara doften i luften, värmen när man kliver innanför dörren, eller blåsten när man ställer sig ute på balkongen.
Det finns aldrig någon annan tid på året än de få veckorna av höst där man kan harmonisera sitt liv med vacker musik. Att sätta på radion på någon lugn station, ställa sig ute på balkongen med en kopp kaffe eller en kopp varm choklad, invirad i en filt. Det gott folk är lycka för mig. Att se på världen, höra musiken i varje vindpust och känna precis hur levande man är.
Och jag blir så lycklig jämnt när det är höst, för oavsett hur ofta man upplevt dess magi så kan man inte ta det för givet. För vissa vintrar börjar tidigt, och andra somrar slutar sent. Ibland försvinner hösten under snöns tyngd, eller i sommarens hetta. Därför gör det denna underbara tid extra speciell, man tar vara på den korta tid den är här. Och jag blir alltid så lyrisk i tanken på höst. För att för mig är höstnätter det allra vackraste som finns, för den skönheten kan man dela med alla. Alla upplever den, visserligen på olika sett men alla berörs av den. Den är där, den försvinner inte om man brukar den. Så kom ihåg att gå ut och fotgrafera, promenera eller bara känna av hösten. För det är den enda tid på året då allt är perfekt. Ett naturens spektakel, en show som inte kostar något mer än några minuter av er tid... (:
Det är väl värt tiden, believe you me. Så gå ut och se all skönhet som naturen bjuder på för sån skönhet kan man inte köpa, det är en annan form av känsla. Något vackrare än livet själv. :)
Nu ska inte jag bli jttelyrisk, och det är rätt svårt när min gode bror står och "jabbar" mig i armen som den lilla boxare han är, och jag får agera boxningssäck... :P
/Bellis

Kommentarer
Postat av: Nina

jag håller absolut med. När det inte regnar är hösten min favorit också.... Vi får ta ett gäng koppar te eller oboy i höst, invirade i filtar. I'm ON!

2006-08-06 @ 17:39:53
URL: http://ninasblogg.blogg.se
Postat av: Joanna

Hösten är döda blommor, ruttet gräs, kala träd, tysta fåglar, ihjälfrusna fjärilar, mörka moln, regnblöta strumpor, råa vindar, skyndande människor och den ångestframkallande känslan att det är ett halvår tills man får se solen igen, tills man får se färger och liv igen, tills man slipper klä på sig allt man äger för att inte frysa ihjäl...

2006-08-07 @ 18:03:39
Postat av: Bell

Nina: Yay, det tycker jag att vi ska. (=

Joanna: Jag är glad att de jäkla äckliga fjärilarna dör, och alla andra kryp. Fåglarna tystnar aldrig helt, det handlar om att välja vart man är. Regnblöta strumpor är underbart att få av sig, det är nöje. Att få av sig dem och krypa upp i sängen med en filt om fötterna. Och kläderna, det är mest dem jag ser fram emot. En extra tjock tröja, och halsduk. Åh underbart (:

2006-08-07 @ 20:11:51
URL: http://belmas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0