Musik på radion...


Nyss spelade de Kom hem med Barbados. Jag brukar få den på hjärnan ganska ofta. Mest för att de alltid spelade den när jag var ute och gjorde stan, sisådär för 100 år sen. När döda havet ännu bara var sjukt. Det är så med en hel del "gay" låtar. Britney Spears, Backstreet Boys och annat skräp. Allt de spelade när man var ute det lärde man sig. Mest för att DJ:arna inte varierar sig. Man tar det säkra före det osäkra.
Idag låg den här på spellistan. Magnus Carlsson och grabbarna. Och jag gillar det. Jag gillar det mycket. Inte vanligtvis, men idag. Det passade bra medan jag hängde upp bilder. Bilder från resor som gjordes för många år sedan. Med vänner jag tappat kontakten med. Jag vill gärna glömma allt groll. Begrava stridsyxan och bara träffas igen. Som förut. Ta en fika. Vandra mellan gårdarna mitt i natten. I sol och storm.
Det var länge sedan jag hade en mycket nära vän. Ju äldre jag blivit desto mer distanserad har jag blivit. Nu är jag mer fäst vid mina många saker, kläder och skor än människorna i mitt liv. Kanske just för att de varit så utbytbara. Och det kanske är just därför jag gillar prylar som är 'one of a kind'. Dem kan man inte ersätta, men man har kontroll över dem. De försvinner inte. Som människor gör. Det räcker med att man flyttar, så bryts ett par vänskapsband.
Och jag flyttar ofta. Mina saker kan jag packa ner och ta med mig. Vänner är inte lika lätta att packa ner och ta med. Men kanske kan man börja odla vänskapsband framöver. Först ska jag släppa in någon innanför den första väggen. Kanske släppa ner bryggan, låta någon passera vallgraven.

Kanske. Kanske inte. Känns inte tryggt att göra det. Jag blir för snäll då. För förlåtande. Det är inte värt det. Däremot måste jag göra mig av med lite prylar här hemma. Jag orkar inte damma och putsa alla dessa artefakter. Jag har nog att göra även utan dem. Jag har skor att slänga in i en garderob och vinterkläder att plocka fram.

Nu spelas BSB på radion, och mina tossor fryser. Dags för innetofflor. Hösten är kommen, och strax följer vinter. Dags för halsdukar, öronmuffar och varma sockar. Som jag ser fram emot att få mysa i soffan i vinter. Framför min nya tv, med en kopp varm choklad. Alldeles invirad i en väldoftande, nytvättad pläd.

/B

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0