En drink?


Ja, vi lever synnerligen i intressanta tider. Vissa mer än andra. Kvällens story utspelade sig hemma hos mig, klockan 21.
Jag hade precis lagt upp min hemmagjorda pizza på en tallrik och retirerat till soffan för lite På spåret och fläderblomssaft, när det ringer på dörren.

Jag, endast iförd en kort och mycket urringad klänning, springer till dörren för att se vem det är som söker mig. Jag möts av en främmande blick, en kille i trettio-nånting-årsåldern står med en systemetkasse och hälsar på mig. Hans namn har jag redan glömt.

Hej, säger han, och presenterar sig. Hej, säger jag, medan jag tuggar på en pizzabit. Han fortsätter: "jag bor i huset mitt emot *pekar in i min lägenhet* och har sett att du också brukar vara uppe sent. Vid tolv, halv ett. Jag med. Så jag tänkte att vi skulle ta en drink."

På vilket jag svarar "va" ett oräkneligt antal gånger först för att jag inte förstår sedan för att jag knappt kan tro att det han säger är på riktigt. Efter en stund samlar jag mig och säger att jag har pojkvän, vilket inte når fram till honom och han frågar igen om jag vill ta en drink med honom. Jag upprepar igen att jag har pojkvän och att jag inte dricker och han frågar "vill du ses en annan gång och ta en drink". Jag svarar att "jag har verkligen en pojkvän och jag dricker inte". På vilket han svarar: "Din pojkvän har tur".

Sen lyfter han systemetkassen och säger: "Du kan behålla dessa om du vill".
Jag börjar stänga dörren och säger att: "Jag dricker inte men tack", sen stänger jag dörren och låser om mig.

Någon mer som upplevt nåt liknande?

Dags att skaffa persienner, känner jag rent spontant.

/Belma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0