Försök nummer 1


Ja, som väntat så blev det ingen heldag i Stockholm.
Istället blev det ännu en hemmadag men denna något mer produktiv än de dessförinnan. Jag har rensat ut en hel del saker ur lådor som innan inte hade rörts sen flytten. Jag har även läst en hel del i mitt nya projekt: A spot of bother av Mark Haddon (han som skrev The Curious Incident of the Dog in the Night Time). Denna boken har ännu inte riktigt fångat mig på samma sätt som The curious incident... men jag gillar Marks sätt att skriva.
Han är inte en författare som skriver med någon annans språk. Om ni undrar vad jag menar där är att alltför många författare idag försöker sig på ett språk som de alltför uppenbart inte behärskar. Man använder sig av analogier som inte riktigt klaffar och mer ofta än inte känns det som att de suttit med synonymordböcker och slagit upp synonymer på måfå till vardagliga ord. De skönjar synonymer, som inte alltid kan användas i det kontext som de så naivt petar in dem i.
Mark Haddon använder sig av ett alldagligt språk men ger sig inte hän det helt. Det finns mycket i hans sätt att skriva som känns vardagligt men också fint på ett litterärt vis. Man kanske inte slukar denna boken på en eftermiddag men det är fin frukostläsning och jag försöker nu införa eftermiddagsläsning. Bara för att upprätthålla någon slags normalitet över min numer ganska tråkiga och enformiga vardag.
Jag såg filmen About a boy, eller Om en pojke om ni så vill. I filmen så gör Hugh Grants figur som så att han delar upp sina dagar i "units". Varje unit är 30 minuter lång och jag börjar allvarligt fundera på att införa ett liknande system. Jag behöver börja röra på mig, ha ett stadigt schema för det och likaså för fixande runt hemma. Så att det inte bara blir högar av allt som ska göras. Både skoj och mindre skoj uppgifter.
Kanske börja med piskan och moroten-metoden..? Nåt som blivit uppenbart är att jag inte har struktur på mig själv och mitt liv. Jag har alltid temporära lösningar som faller sönder och samman varje gång det sker minsta lilla förändring i mitt liv. Jag tror jag behöver något mer hållbart.
Nu ska jag ge mig på att städa ur mitt lilla klädskåp och börja med att fylla på det med kläder istället för med alla andra pryttlar, som nu står och tar upp värdefull plats.

/Belma

Kommentarer
Postat av: Joanna

De sista meningarna känns precis som om jag skrivit det om mig själv. Har suttit och stirrat hela dagen och försökt komma på vad det är som gör att jag inte gör det jag borde och allt det jag vill. Ibland känns det som jag nästan har snuddat vid det, men så fångar något obetydligt min uppmärksamhet och så tänker jag att jag kan ta mig i kragen imorgon istället. Fast nu blev jag lite sporrad ändå, att själv byta ut prylarna i garderoberna mot kläderna som huserar i IKEA-kassar på golvet! Så har jag ju mitt lilla till-Belma-projekt som jag måste bli klar med till på lördag... ;)

2008-11-13 @ 17:09:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0