Mörkrädd


Halloj alla,

Jag satt och läste på Nationaldemokraternas hemsida om deras partipolitik, och jag kom på min själv sittandes med öppen mun och knappt andandes. Dessa människor är anledning nog för att bli rejält mörkrädd. Först trodde jag kommit in på en hemsida som sarkasmerade om ND, men se så fel jag hade. De är visst allvarliga. Och jag vet inte om man ska bli ledsen eller rädd när man läser deras valmanifest.
Otroligt. Sveridemokraterna är nybörjare jämfört med dessa människor, som jag endast kan likna vid kommunisterna som är lika extrema på andra hållet. Unbeliavable. Jag måste föreslå att ni som läser detta besöker Nationaldemokraternas hemsida, och tar er en titt där. Om inte annat för att veta vad som finns där ute. Att de varit verksamma sen 011106 är föga överraskande, eftersom deras primära hatgrupp är muslimer och vi är alla bekanta med vad som hände 2001, den hemska, ödesdigra dagen den 11 september.
Bedrövliga händelser, och en otrolig massa oskyldiga liv togs, och ännu fler liv förstördes. Men vad jag inte förstår är varför detta skulle väcka ett hat mot en hel, väldigt heterogen, grupp människor? Men å andra sidan, det är lätt att hata. Kräver inte mycket engagemang eller kunskap. Värre är det att öppna en bok eller två, läsa lite om dessa människor som finns bakom religionen. Inte ta för givet att alla hatar allt som rör sig, och fördömmer allt som har med jämställdhet att göra.
Jag blir bara trött på obildade människor. Det är ju det som är fel med detta, och alla andra samhällen. Det är fåren som förstör för oss andra som faktiskt kan leva jämte varandra, trots alla våra olikheter. Och det finns så mycket hat i världen idag, och i vårt lilla land, just på grund av den här bristen på bildning. Man väljer att ta en annan persons åsikt för givet för att man själv inte orkar leta reda på fakta. Precis som de gamla religionskrigen förr i världen. Så även idag.
Jag trodde människan utvecklades. Jag hade fel. My bad, jag ber om ursäkt för att ha överskattat människans förmåga att tänka själv och inte förlita sig helt på en annan människa för livsinstruktioner. Jag vill avsluta med ett citat från Nationaldemokraternas hemsida, hämtat härifrån:
"Det är också klokt att hålla ögonen öppna för mera spektakulära kampanjaktiviteter från Nationaldemokraternas sida; vi tror att vi kommer att förvåna många."
Skeptikern i mig tvivlar, men jag har haft fel förut.
/Belma

Kommentarer
Postat av: Nina

nej, vad jag menade var en kommentar till deras ord "återvända [till hemlandet] så fort situationen i hemlandet tillåter det". Roberto har ju inte lämnat Madeira pga krig eller andra problem, vilket då skulle betyda att han itne hade rätt att komma hit alls. För mig får alla komma hit, vafan, vart ska de annars ta vägen? kan man inte stanna i sitt eget land måste man ju bli insläppt någon annan stans. Och har man hittat någon man älskar i ett annat land, ska man nekas inträde då, för att man inte är medborgare?

2006-09-15 @ 08:32:38
URL: http://ninasblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0